PL
en

Arrow Małgorzata Walewska

Mezzosopran

Małgorzata Walewska
© Bartek-Banaszak. Courtesy VOYK

Biografia

Na rozpoczęcie sezonu 2024/2025 Małgorzata Walewska zaśpiewała po raz pierwszy cykl pieśni „Kindertotenlieder” Gustawa Mahlera. Sinfonię Iuventus poprowadził polsko-libański dyrygent Bassem Akiki. Jej kolejne debiuty w tym sezonie obejmują partię Wiedźmy w Dydonie i Eneaszu Purcella (Festiwal Sztuki wokalnej im. Ady Sari) oraz rolę Radczyni w Duchu Wojewody Grossmana (Teatr Wielki-Opera Narodowa). Artystka zaśpiewa także partię Amneris w Operze Bałtyckiej w Gdańsku.

Mezzosopran dramatyczny, Małgorzata Walewska, ukończyła Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie profesor Haliny Słonickiej. Jest laureatką oraz finalistką wielu międzynarodowych konkursów m.in.: Alfreda Krausa w Las Palmas, Luciano Pavarottiego w Filadelfii, Stanisława Moniuszki w Warszawie i Belvedere w Wiedniu. Po ukończeniu studiów występowała w Theater Bremen, a następnie została zaangażowana przez wiedeńską Staatsoper, gdzie debiutowała jako Polina w Damie pikowej oraz w roli Carmen. W Wiedniu po raz pierwszy pracowała z artystami takimi jak Luciano Pavarotti czy Placido Domingo. Kolejne lata przyniosły angaże w Semperoper w Dreźnie (1999) oraz w Deutsche Oper w Berlinie. W 2005 roku Małgorzata Walewska zadebiutowała w Metropolitan Opera w Nowym Jorku jako Dalila w Samsonie i Dalili, a partnerował jej José Cura. Oprócz Dalili Małgorzata Walewska zaśpiewała w Metropolitan Opera partie Santuzzy i Amneris. Kolejne ważne debiuty na międzynarodowych scenach to rola Azuceny w Operze Królewskiej Covent Garden w Londynie (2009), Mamki w Kobiecie bez cienia w Palacio de Bellas Artes w Meksyku (2012) i Dalili w Grand Théâtre w Genewie (2012), gdzie orkiestrę prowadził Maestro Michel Plasson. W 2015 roku dodała do swojego repertuaru rolę Kundry w Parsifalu, zaśpiewała także partię Hrabiny w Damie pikowej w Opéra national du Rhin w Strasburgu.

Sezon 2016/2017 Małgorzata Walewska rozpoczęła rolą Wdowy w premierowej produkcji Goplany W. Żeleńskiego w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. W kolejnym sezonie artystka nagrała Missa pro pace W. Kilara z Orkiestrą Filharmonii Podlaskiej oraz partię Jokebed, matki Mojżesza w operze sakralnej A. Rubinsteina Mojżesz z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus pod kierownictwem muzycznym Michaila Jurowskiego. Wystąpiła również jako Pani Quickly w Falstaffie w Oper Köln w Niemczech. Solistka powróciła do Oper Köln w sezonie 2019/2019 jako Ciotunia w premierowej produkcji Petera Grimes’a. Wystąpiła też w roli Zofii w prapremierze opery Człowiek z Manufaktury skomponowanej przez zwycięzcę Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego, Rafała Janiaka, w Teatrze Wielkim w Łodzi oraz zadebiutowała w roli The Old Lady w Kandydzie na deskach Opery Krakowskiej. W sezonie 2019/2020 artystka wystąpiła w instalacji Unknown, I Live with You na Festiwalu Opera Rara w Krakowie oraz na Kurt Weill Fest w Dessau, a kolejny rozpoczęła występem na Gali Inauguracyjnej w Operze Wrocławskiej. W sezonie 2021/2022 angaże Małgorzaty Walewskiej to m.in. rola Amneris na deskach Opery Bałtyckiej w Gdańsku oraz partia mezzosopranu w IX Symfonii podczas 26. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena.

W sezonie 2022/23 Małgorzata Walewska wystąpiła w plenerowym happeningu operowym w reżyserii Krystiana Łady Aria di potenza. Premiera spektaklu odbyła się w Teatrze Studio w Warszawie, a kolejne przedstawienia zostały pokazane na Kunstfest w Weimarze. W październiku 2022 roku mezzosopranistka zadebiutowała rolą Ježibaby w Rusałce Dworzaka w Teatrze Wielkim w Poznaniu oraz powróciła jako Amneris na scenę Opery Bałtyckiej. Jej kolejnymi debiutami były rola Mammy Lucii w Rycerskości wieśniaczej w Operze Podlaskiej w Białymstoku oraz dwie partie Madelon i Contessa di Coigny w premierowej produkcji opery Giordano Andrea Chénier w Theater St.Gallen. Na zakończenie sezonu artystka wystąpiła także w roli Mary w Latającym Holendrze Wagnera podczas Baltic Opera Festiwal. Spektakl muzycznie prowadził Maestro Marek Janowski.

Małgorzata Walewska współpracowała z wieloma światowej sławy dyrygentami takimi jak: Marco Armiliato, Semyon Bychkov, Jesus Lopez Cobos, Asher Fish, Valery Gergiev, Philippe Jordan, Vladimir Jurowski, Nicholas Collon, Marco Letonja, Nicola Luisotti, Carlo Montanaro, Stefan Soltesz, Carlo Rizzi, Massimo Zanetti czy Andriy Yurkevych. Wystąpiła na ponad 30 scenach słynnych teatrów m.in: Teatro Real w Madrycie, Teatro Nacional de São Carlos w Lizbonie, Teatro dell’Opera w Rzymie, Seattle Opera, San Francisco Opera, Grand Théâtre w Luksemburgu, Finnish National Opera w Helsinkach, Washington National Opera, Baltimore Opera czy Herodion Theatre w Atenach.

Artystka śpiewa także repertuar oratoryjny i liczne recitale z akompaniamentem fortepianu lub harfy. W programie ma wiele pieśni kompozytorów polskich i zagranicznych takich jak: G. Fauré, F. Schubert, S. Moniuszko, K. Szymanowski, F. Chopin czy P. I. Czajkowski oraz cykle Les nuits d’été H. Berlioza czy Wesendonck Lieder R. Wagnera. Od 2013 roku z towarzyszeniem harfistki Małgorzaty Zalewskiej wykonuje pieśni francuskie m. in. R. Hahna.

Małgorzata Walewska nagrała wiele albumów: od utworów goszczących na stałe w jej repertuarze (Voce di donna), po kolędy (Christmas Time), crossoverowe aranżacje (Walewska i przyjaciele, Mezzo) czy arie G. F. Händla, pieśni religijne i utwory organowe (Farny).

W 2014 roku Małgorzata Walewska została mianowana Dyrektorem Artystycznym Międzynarodowego Festiwalu i Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari. W 2016 roku Małgorzata Walewska otrzymała nadawany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Złoty Medal Gloria Artis, podkreślający wybitny wkład artystki w rozwój kultury polskiej.

Aktualizacja wrzesień 2024
∗ Biografia może być edytowana wyłącznie przez Studio Kultura

Recenzje

„Małgorzata Walewska (Mary) udowodniła, że artysta może pokazać swą osobowość nawet w małej roli”.

Jacek Marczyński, Rzeczypospolita
Ryszard Wagner, Latający Holender, 15.07.2023, Baltic Opera Festival

„Mezzosopranistka Małgorzata Walewska zachwyca w roli Marii piękną, ciemną barwą głosu, pewnymi wysokimi dźwiękami, a także dobrze akcentowaną wymową”.

Jolanta Łada-Zielke, Klassik-begeistert.de
Wagner, Latający Holender, 15.07.2023, Baltic Opera Festival

„Małgorzata Walewska to artystka o mocnej osobowości, więc nawet jej krótka obecność na scenie zapada w pamięć”.

Jacek Marczyński, Ruch Muzyczny
Wagner, Latający Holender, 15.07.2023, Baltic Opera Festival

„W mniejszych rolach wyróżnia się Małgorzata Walewska z jej bogatym mezzosopranem (La Contessa di Coigny / Madelon)”.

Thomas Baltensweiler, Das Opernglass
Giordano, Andrea Chénier, 23.06 – 07.07. 2023, St. Galler Festspiele

Nagrania